CALEA VICTORIEI
La nivelul amenajฤrii, deศi iniศial a fost construitฤ de Brรขncoveanu din bรขrne de lemn, รฎn 1864, sistemul a fost abandonat, iar strada a fost pavatฤ cu piatrฤ cubicฤ. Abia รฎn preajma Primului Rฤzboi Mondial, aceasta a fost asfaltatฤ pentru prima oarฤ. Tot atunci, sub comanda acศiunilor de sistematizare a Capitalei, Carol I a modernizat strada ศi i-a dat forma sinuoasฤ de astฤzi. Deศi la acea vreme, oraศul avea deja ca inspiraศie Parisul โ ศi chiar รฎncepea sฤ se transforme uศor รฎn Micul Paris โ, pentru Calea Victoriei a fost adoptatฤ aceastฤ sinuozitate a formei, pe atunci poate singura inovaศie urbanisticฤ a Bucureศtiului. Toate marile capitale, inclusiv Parisul, aveau strฤzi drepte. รn cazul Cฤii Victoriei s-a dorit รฎnsฤ evitarea unei forme plictisitoare, prin curbele line urmฤrindu-se accentuarea perspectivelor asupra caselor boiereศti ศi asupra instituศiilor statului.
Dupฤ 1878, cรขnd au fost puse bazele statului romรขn modern, Calea Victoriei a gฤzduit numeroase instituลฃii administrative, culturale sau ลtiinลฃifice: CEC-ul, Palatul Poลtelor (actualul Muzeu de Istorie), Palatul Fundaลฃiei Universitare โCarol Iโ (actuala Bibliotecฤ Centralฤ Universitarฤ), Casa Capลa sau Academia Romรขnฤ.
O altฤ clฤdire impozantฤ, care a concentrat viaศa cosmopolitฤ a oraศului pe Calea Victoriei, este Palatul Cantacuzino, astฤzi Muzeul Naศional โGeorge Enescuโ. Construit รฎntre anii 1901-1903 de cฤtre Grigore Cantacuzino, fost primar al Capitalei, prim-ministru ศi ศef al Partidului Conservator, dupฤ planurile arhitectului Ioan Berindei, imobilul a revenit, dupฤ moartea proprietarului, fiului acestuia, Mihail. Apoi, dupฤ moartea timpurie a acestuia, palatul a rฤmas soศiei sale, Maruca Cantacuzino, nฤscutฤ Rosetti-Tescanu, care s-a recฤsฤtorit cu George Enescu. Atรขt รฎnainte de moartea primului sฤu soศ, cรขt ศi dupฤ cฤsฤtoria cu George Enescu, palatul a gฤzduit numeroase petreceri cosmopolite ศi spectacole de muzicฤ clasicฤ, activitate culturalฤ รฎn mare vogฤ รฎn Bucureศtiul acelei vremi. Se spune chiar cฤ la spectacolele private susศinute de George Enescu รฎn palat, biletele se vindeau mai repede ศi mai scump decรขt la spectacolele organizate de Ateneul Romรขn.
Povestea strฤzii Calea Victoriei conservฤ principalele momente istorice ale Romรขniei moderne. Este ca o sintezฤ a celor mai รฎnsemnate evenimente din istoria romรขnilor. De la zonฤ administrativฤ pรขnฤ la gazdฤ a celor mai importante instituศii ale statului ศi a caselor celor mai importanศi oameni din istoria ศฤrii, Calea Victoriei a fost epicentrul luxului, al culturii, al politicii ศi al vieศii cosmopolite. A fost centrul administrativ, dar ศi cel mai reprezentativ loc de promenadฤ. Casฤ a celor mai luxoase restaurante ศi hoteluri proprii capitalismului, dar ศi cel mai important simbol al regalitฤศii. Pe Calea Victoriei s-au concentrat de-a lungul timpului cele mai semnificative funcศiuni ale unui oraศ ศi cele mai exclusiviste.
Tot pe Calea Victoriei, รฎn perioada interbelicฤ, a fost รฎnฤlศat ศi Palatul Telefoanelor, care la acea vreme reprezenta inovaศia supremฤ a lumii moderne. Arhitectura acestuia รฎngloba stilul zgรขrie-norilor americani ศi caracteristici ale stilului Art Deco. La momentul respectiv era, practic, singura clฤdire realizatฤ รฎntr-un stil modern, restul reflectรขnd diverse interpretฤri ale eclectismului ศi neoclasicismului. Se poate spune cฤ perioada interbelicฤ a marcat apogeul importanศei economice ศi culturale a Cฤii Victoriei.
Astฤzi, regฤsim รฎncฤ mare parte din cele mai reprezentative puncte de interes ale arterei, dar importanศa sa pare cฤ a rฤmas mai mult simbolicฤ ศi nu se ridicฤ la nivelul pe care l-a avut รฎntre cele douฤ rฤzboaie. Cu toate acestea, Calea Victoriei rฤmรขne, fฤrฤ doar ศi poate, un loc superb de promenadฤ, plin de viaศฤ ศi istorie, iar frumuseศea sa atrage turiศti din toate colศurile lumii, dornici sฤ descopere una dintre veritabilele embleme ale oraศului Bucureศti.